پروپوزال نویسی و بیان مسئله در پروپوزال نویسی قسمت اول - مرکز ترجمه تخصصی آمارد
سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲
new translation order

amrdtarjome telegram channel

amrdtarjome telegram support
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:

پروپوزال نویسی و بیان مسئله در پروپوزال نویسی - قسمت اول


تعریف

هدف از پیشنهاده پژوهشی یا طرح تحقیقResearch Proposal)  ( ، ارائه و توجیه نیاز به مطالعه مسئله تحقیق، بیان مسئله در پروپوزال و ارائه روش های عملی است که در آن مطالعه پیشنهادی باید انجام شود. عناصر طراحی و روش های انجام تحقیق بر اساس استانداردهای موجود در رشته های مهم و برجسته که در آن مشکل وجود دارد، اداره می شوند، بنابراین دستورالعمل های پروپوزال تحقیقاتی دشوارتر و غیر رسمی تر از یک پیشنهاد پروژه عمومی می باشند. پروپوزال تحقیق حاوی مرور ادبیات تحقیق یا پیشینه پژوهش (Literature Review) است. آنها باید شواهد قانع کننده ای مبنی بر  نیاز به مطالعه پیشنهادی ارائه دهند. علاوه بر این جهت ارائه دلیل اصلی کار، پروپوزال، روش شناسی دقیقی را برای انجام تحقیق مطابق با الزامات رشته های تخصصی و حرفه ای یا دانشگاهی و توضیحی درباره نتایج پیش بینی شده و یا مزایای حاصل از اتمام مطالعه توصیف می کند.


نحوه نگارش پروپوزال تحقیق


دلایل نوشتن پروپوزال تحقیق


توسعه مهارت در تفکر و طراحی مطالعه جامع تحقیقاتی


یاد گیری چگونگی انجام بررسی جامع متون و مرور ادبیات تحقیق برای اطمینان یافتن از اینکه به مسئله تحقیق قبلا پاسخ داده نشده است (یا اینکه ممکن است شما مشکل را جواب ناکارآمد بدانید)


بهبود بخشیدن مهارت های تحقیق و نوشتن 


تمرین شناسایی مراحل منطقی که باید برای دستیابی به اهداف تحقیق انجام شود؛


بررسی و در نظر گرفتن استفاده از روش های مختلف برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به مسئله تحقیق؛ و...


ایجاد حس و درک شخصی از خود به عنوان یک شرکت کننده فعال در فرایند تحقیق علمی


پروپوزال باید شامل تمام عناصر کلیدی در طراحی یک مطالعه با اطلاعات کافی باشد تا خوانندگان را قادر به ارزیابی درستی و سودمندی مطالعه پیشنهادی کند. تنها عناصری که در پیشنهاد تحقیقاتی مطرح نمی شوند، یافته های مطالعه و تحلیل شما از آن نتایج است. در نهایت، یک پروپوزال موثر با کیفیت نگارش شما ارزیابی می شود و بنابراین مهم است که متن نگارش شده شما دارای ارتباط منطقی، روشن و قانع کننده باشد.


صرف نظر از مسئله تحقیقاتی که شما بررسی می کنید و روشی که به کار می بندید، همه پیشنهادات تحقیق باید به سوالات زیر پاسخ دهند:


چه برنامه برای به انجام رساندن این کار دارید؟ در تعریف مسئله تحقیق و تعیین آنچه که شما برای تحقیق پیشنهاد می کنید صریح و مختصرگو باشید.


چرا می خواهید این کار را انجام دهید؟ علاوه بر جزئیات طراحی تحقیقاتی ، باید یک بررسی کامل از مقالات انجام دهید و مدارک قانع کننده ای مبنی بر ارزشمند بودن  مطالعه ارائه کنید.


چگونه می خواهید این کار را انجام دهید؟ اطمینان حاصل کنید که آنچه شما پیشنهاد می کنید قابل انجام است.


ساختار و سبک نوشتن


کپی رایت:  این مطلب ذیل توسط مرکز ترجمه تخصصی آمارد جمع آوری، ترجمه و تدوین شده است. استفاده از آن بدون ذکر منبع "مرکز ترجمه تخصصی آمارد" مجاز نمی باشد.


شروع فرایند پروپوزال نویسی


همانند نوشتن مقاله علمی، پروپوزال تحقیق نیز دارای اصول نگارش می باشد. تعداد صفحات پروپوزال بین ده تا بیست و پنج صفحه متغیر است. با این حال، قبل از اینکه شروع کنید از استاد خود بپرسید آیا الزامات خاصی برای سازماندهی و نوشتن پروپوزال وجود دارد یا نه. فرمت نگارش را به دقت بخوانید و اگر چیزی مبهم بنظر می آید حتما از استادتان بپرسید.


یک روش خوب برای شروع این است که از خود یک سری سوال بپرسید:


چه چیزی را  میخواهم مطالعه کنم؟


چرا موضوع مهم است؟


حوزه های موضوعی که در حیطه پروپوزال  من قرار دارد چقدر مهم هستند؟


به حل چه مشکلاتی کمک خواهد کرد؟


چگونه تحقیق در مورد موضوع [و امیدوارم فراتر از آن] انجام می شود ؟


دقیقا چه کاری باید انجام دهم، و آیا می توانم آن را در زمان موجود انجام دهم؟


به طور کلی، یک پیشنهاد پژوهشی مجاب کننده باید دانش شما را در باره موضوع بنویسد و اشتیاق شما را برای انجام مطالعه نشان دهد.


به طور کلی پروپوزال شما باید شامل موارد زیر باشد:


1-   مقدمه (introduction)

2-   سابقه و اهمیت آن Background and Significance

3-   مرور ادبیات یا پیشینه تحقیق (Literature Review)

4- طراحی و روش تحقیق

5 - فرضیه ها و مفاهیم اولیه

6- نتیجه گیری
7- استنادات


1-   مقدمه (introduction)

در آموزش عالی، پروپوزال تحقیق اغلب توسط محققانی که به دنبال کمک های مالی برای یک پروژه تحقیقاتی می باشند نوشته میشود و همچنین اولین گام در جهت تایید برای نوشتن یک پایان نامه دکترا می باشد. پس از خواندن مقدمه، خوانندگان شما نه تنها باید نسبت به آنچه که میخواهند انجام دهید شناخت پیدا کنند، بلکه باید بتوانند متوجه شور و اشتیاق شما نسبت به موضوع شوند و از نتایج احتمالی این مطالعه هیجان زده شوند. توجه داشته باشید که اکثر پروپوزال ها دارای چکیده قبل از مقدمه نیستند.


به مقدمه به عنوان نوشته ای که در یک تا سه پاراگراف به طور خلاصه به چهار سوال زیر پاسخ می دهد، فکر کنید:

مسئله اصلی تحقیق چیست؟


عنوان مطالعه مربوط به موضوع چیست؟


چه روش هایی باید برای تحلیل مسئله تحقیق مورد استفاده قرار گیرد؟


چرا این پژوهش مهم است، اهمیت آن چیست، و چرا باید کسی که پروپوزال را مطالعه میکند به نتایج پیشنهادی مطالعه اهمیت دهد؟


2-   سابقه و اهمیت آن Background and Significance


این بخش را می توان یا در مقدمه گنجاند و یا می توان بخش جداگانه برای آن در نظر گرفت. در این قسمت شما متن پروپوزال خود را توضیح می دهید و با جزئیات چرایی مهم بودن آن را شرح می دهید. توجه داشته باشید که این بخش مقاله درباره آنچه که شما در مورد این موضوع آموخته اید نمی باشد. در عوض باید آنچه را که برای کمک به توضیح اهداف مطالعه مناسب می باشد را انتخاب کنید.

به این ترتیب، در حالی که قوانین سختی وجود ندارد، باید تلاش کنید تا برخی یا همه نکات کلیدی زیر را در نظر بگیرید:

مساله تحقیق را بیان کنید( بیان مسئله در پروپوزال نویسی) و توضیح دقیقتری در مورد هدف مطالعه و فراتر از آنچه که در مقدمه ذکر کردید ارائه دهید. اگر مشکل پیچیده یا چندوجهی باشد این مسئله بسیار مهم است.

اصول منطقی مطالعه پیشنهادی خود را ارائه کنید و به وضوح نشان دهید که چرا ارزش تحقیق دارد.

مسائل و مشکلات اصلی که توسط تحقیقات شما حل می شوند را توصیف کنید. اطمینان حاصل کنید که مطالعه پیشنهادی شما بر مبنای پیش فرض های پیشین درباره مسئله تحقیق استوار است.

در مورد چگونگی انجام تحقیقات توضیح دهید. به وضوح منابع کلیدی که قصد استفاده از آن را دارید تعیین کنید و توضیح دهید که چگونه آنها به تجزیه و تحلیل در مورد موضوع کمک خواهند کرد.

مرزهای تحقیق پیشنهادی خود را به منظور ایجاد تمرکز تنظیم کنید. در جایی مناسب، نه تنها آنچه را که مطالعه خواهید کرد، بلکه آنچه از مطالعه حذف شده است را بیان دارید.


در صورت لزوم، تعاریف مفاهیم یا اصطلاحات کلیدی را ارائه دهید.


کپی رایت: این مطلب ذیل توسط مرکز ترجمه تخصصی آمارد جمع آوری، ترجمه و تدوین شده است. استفاده از آن بدون ذکر منبع "مرکز ترجمه تخصصی آمارد" مجاز نمی باشد.



3-   مرور ادبیات یا پیشینه تحقیق (Literature Review)


ارتباط با بک گراند و اهمیت مطالعه آن بخشی از پروپوزال است که به بررسی و تلفیق مطالعات پیشین مربوط به مسئله تحقیق مورد بررسی می پردازد. برای آشنایی بیشتر با مرور ادبیات تحقیق مطلب زیر را بخوانید.


"مرور ادبیات یا پیشینه تحقیق (Literature Review) چیست؟"


هدف این است که پروژه خود را در مجموعه تحقیقاتی که در حال حاضر مورد بررسی قرار گرفتند قرار دهید، این امر در حالی صورت میگیرد که به خوانندگان خود نشان می دهید که کار اصلی شما ابتکاری و نوآورانه است. فکر کنید محققان دیگر چه سوالاتی داشته اند، چه روش هایی را استفاده کرده اند، و درک شما از یافته های آنها چیست. نگران چالش نتیجه گیری از تحقیقات قبلی نباشید. آنچه را که شما فکر می کنید به آن پرداخته نشده را ارزیابی کنید و بیان کنید که چگونه تحقیقات قبلی موفق به بررسی موضوع مورد نظر نشده اند.


برای کمک به تهیه پیشینه متون پیشنهادی خود از  پنج سی "five C’s" نوشتن یک مرور ادبیات تحقیق  (Literature Review)استفاده کنید:


1-    Cite به خاطر داشته باشید که تمرکز اصلی را بر متون مربوط به مسئله تحقیقاتی خود داشته باشید.


2-    Compare  استدلال ها، نظریه ها، روش ها و یافته های متفاوتی که در متون ارائه شده است را مقایسه کنید: نویسندگان موافق هستند؟ کدام روش برای تجزیه و تحلیل مسئله تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد؟


3-    Contrast استدلال های مختلف، تم ها، روش ها، رویکردها و اختلافات بیان شده در متون را مقایسه کنید: زمینه های اصلی اختلاف یا بحث چیست؟


4-      Critique متون را نقد کنید: کدام استدلال متقاعد کننده تر است و چرا؟ کدام روش ها، یافته ها، روش های قابل اطمینان تر، معتبر یا مناسب تری هستند و چرا؟ به افعال مورد استفاده نویسنده برای توصیف آنچه که می نویسد توجه کنید. (مانند ادعا می کند، نشان می دهد، استدلال میکند، و غیره).


5-    Connect  بین متون و زمینه های تحقیق خود ارتباط برقرار کنید: چگونه کار شما به آنچه که در متون گفته شده است یک دیدگاه جدید اضافه میکند و یا از همان ایده استفاده می کند و یا تلفیق صورت میگیرد؟


کپی رایت: مطلب فوق توسط مرکز ترجمه تخصصی آمارد جمع آوری، ترجمه و تدوین شده است. استفاده از آن بدون ذکر منبع "مرکز ترجمه تخصصی آمارد" مجاز نمی باشد.



"

دیدگاه کاربران

ثمرگل عظیمی :

چگونه پروپوزل بنویسیم؟

سارا :

خیلی خوب و مختصر و مفید مطالب ارزشمندی رو یادآوری کردید. ممنون

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی : کدی که در تصویر میبینید را وارد نمایید
* آمارد ترجمه هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد.