سرقت علمی یا پلی جریسم (plagiarism) - مرکز ترجمه تخصصی آمارد
جمعه ۱۰ فروردین ۰۳
new translation order

amrdtarjome telegram channel

amrdtarjome telegram support
محاسبه فوری هزینه ترجمه
شما میتوانید با انتخاب زمینه و زبان ترجمه و وارد نمودن تعداد کلمات متنی که باید ترجمه شود، هزینه و زمان تحویل ترجمه را بدست بیاورید.
زمینه: زبان: تعداد کلمه:

سرقت علمی یا پلی جریسم (plagiarism)

 

به عمل اقتباس نوشته ، سخن، عبارت و یا حتی ایده فرد دیگر و انتقال آن به نام خودتان، سرقت علمی میگویند. این موارد شامل اطلاعات از صفحات وب، کتاب ها، آهنگ ها، برنامه های تلویزیونی، پیامهای ایمیل، مصاحبه ها، مقالات، آثار هنری یا هر رسانه دیگرمی باشد . هر زمان که شما کلمات، عبارات، جملات و یا نظرات کار فرد دیگری را نقل قول و یا خلاصه میکنید، لازم است تا منبع اطلاعات مقاله خود را با استفاده از یک نقل قول داخلی نشان دهید. اینکه فقط منبع را در کتابشناسی در پایان مقاله خود  فهرست کنید کافی نیست. عدم نقل قول درست و یا اذعان کلمات و یا ایده های شخص دیگری بدون استناد داخلی سرقت علمی میباشد.

چگونه در نوشتن مقالات علمی از سرقت علمی جلوگیری کنیم؟

در یک مقاله علمی، شما باید ایده های اصلی خود را با کارهای  انجام شده توسط دیگران با استناد به منابع شان بیان کنید. پس هدف این است که چگونه پایان کار آنها و شروع ایده های خود را اعلام کنید؟ راه مناسب یکپارچه سازی منابع در مقاله علمی چه می باشد؟ اگر شما بخشی از گفته های یک نویسنده را تغییر دادید آیا باز هم باید به آن نویسنده استناد کنید؟
سردرگمی در مورد پاسخ به سوالات ذکر شده اغلب  منجر به سرقت علمی در متون علمی میشود. اگر سوالات مشابه دارید و یا نگران وجود سرقت علمی در نوشته های علمی خود میباشید خواندن این مطلب را از دست ندهید. همچنین از آنجایی که نگارش مقاله ISI مهم ترین خروجی تحصیلات آکادمیک میباشد حتما قبل از نگارش آن مطلب زیر را مطالعه فرمایید.

"راهنمای گام به گام و نحوه نگارش مقاله ISI"

1- مقاله خود را برنامه ریزی کنید.
برنامه ریزی درست مقاله اولین گام مهم در راستای جلوگیری از سرقت علمی می باشد. اگر می دانید که می خواهید از منابع اطلاعات دیگران استفاده کنید، نیاز است در مورد گنجاندن آنها در مقاله خود برنامه ریزی کنید. این مطلب به این معنی است که بین ایده هایی که از منابع دیگر گرفته شده و ایده های اصلی خود تعادل برقرار کنید. نوشتن یک طرح کلی و نوشتن جمله تز(thesis statement)  که در آن شما به وضوح در مورد اطلاعاتتان استدلال می آورید به شما برای ایجاد حد  و مرز بین ایده های خود و ایده هایی که از منابع دیگر گرفته اید کمک خواهد کرد.

2- یادداشت برداری موثر
یکی از بهترین راه ها برای شروع یک مقاله پژوهشی  یادداشت برداری کامل از تمام منابع می باشد به گونه ای که بسیاری از اطلاعات شما قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید ساماندهی شده باشند. از سوی دیگر، یادداشت برداری ضعیف می تواند به بسیاری از مشکلات جمله نقل قول نامناسب و نقل قول اشتباه، که هردویشان گونه ای از اشکال سرقت علمی هستند منجر شود. برای جلوگیری از سردرگمی در مورد منابع خود سعی کنید با استفاده از فونت های مختلف رنگی، قلم و  مداد بین نوشته های خود و دیگران تمایز ایجاد کنید. همچنین، شماره صفحات را نیز یادداشت  کنید و مطمئن باشید کلیه اطلاعات کتابشناختی، آدرس وبسایت ها یا دیگر اطلاعات را یادداشت کرده اید زیرا پیدا کردن دوباره آنها در انتهای کار بسیار دشوار میباشد.

3- زمانی که در شک هستید، به منابع استناد کنید.

واضح است که شما می خواهید  برای ایده های خود اعتبار کسب کنید و نمی خواهید استاد تان  فکر کند که شما تمام اطلاعات خود را از جای دیگری آورده اید. اما  اگر معلوم نیست که آیا یک ایده یا مطلب در مقاله شما واقعا از جای دیگر نقل شده و یا فقط کمی تغییر در آن ایجاد کرده اید باید منبع خود را ذکر کنید. بکار بستن این نکته نه تنها مقاله شما را تضعیف نمیکند بلکه نشان می دهد که شما نه تنها ایده های دیگران را کپی  نمی کنید بلکه تغییر و پردازش ایده های آنها را نیز به خودشان استناد میکنید. جهت رفرنس های منابع خود نیز میتوانید از نرم افزار های هوشمند در این زمینه استفاده کنید که جهت آشنایی با مهم ترین نرم افزار های رفرنس دهی مطلب زیر را مطالعه فرمایید.

"آشنایی با مهمترین نرم افزارهای رفرنس دهی مقالات"

4- به وضوح روشن سازید که چه کسی چه چیزی را گفته است

حتی اگر شما منابع را نقل کنید، ابهام در جمله بندی اغلب می تواند باعث سرقت علمی غیر عمدی شود.  زمانی که ایده های خود را با دیگر منابع بکار می بندید اطمینان حاصل کنید که هر کدام  به وضوح تشخیص داده میشوند. اگر شما در مورد ایده های افراد که بیش از یک نفر هستند بحث می کنید، مراقب ضمایر گیج کننده باشید. به عنوان مثال، تصور کنید که شما در حال صحبت کردن در مورد بحث هارولد بلوم از نظر جیمز جویس شکسپیر باشید، و بنویسید: "او با ذکاوت موقعیت نویسنده در جامعه آن زمان را به تصویر کشید" . "او" در این جمله چه کسی است؟ سعی کنید مشخص سازید که هر ضمیر به چه کسی اشاره میکند.

5- یاد بگیرید چگونه پارافریز یا بازنویسی(paraphrase) کنید.

پارافریز یا بازنویسی، نوشتن دوباره جملات با کلمات خودتان و با استفاده از  ایده های شخصی دیگر می باشد. تغییر چند کلمه از جمله اصلی تفسیر مشروعی از اینکه اینک این جمله متعلق به شما است را نمیدهد. شما باید هم کلمات و هم ساختار جمله اصلی را بدون تغییر محتوای آن تغییر دهید. همچنین، بخاطر داشته باشید که متون پارافریز یا بازنویسی شده نیز نیاز به ذکر منبع دارند زیرا حتی اگر شما آنها را با کلمات خودتان پارافریز یا بازنویسی کرده باشید ولی این ایده و بیان از منبع دیگر آمده است.
هدف پارافریز یا بازنویسی این نیست که متن شما شبیه متن مبدا نباشد و یا  تعداد استنادات را در مقاله خود را کاهش دهید. این یک تصور غلط در میان دانش آموزان است که نقل قول و یا استناد از منابع دیگر را پنهان میکنند. در واقع بنفع شما است که ذکر کنید که بیانات و مطالبتان از دیگر نوشته ای معتبر گرفته و پارافریز یا بازنویسی شده است.جهت آشنایی بیشتر با نحوه صحیح پارافریز کردن مطلب زیر را مطالعه فرمایید.

کپی رایت: این مطلب توسط مرکز ترجمه تخصصی آمارد جمع آوری، ترجمه و تدوین شده است. استفاده از آن بدون ذکر منبع "مرکز ترجمه تخصصی آمارد" مجاز نمی باشد.

"چگونه به درستی پارافریز (paraphrase)یا بازنویسی کنیم؟"

6- تجزیه و تحلیل و ارزیابی منابع 

همه منابع موجود در وب به درستی استناد نشده اند. در واقع، بسیاری از آنها اشتباه هستند. پس چگونه منابع خوب را جدا کنیم؟ برای مبتدیان بهتر است مطمئن باشند که نویسنده این صفحه چه کسی است، اطلاعات خود را از کجا گرفته اند و  چه زمانی آنها را نوشته اند( کسب این اطلاعات قدمی بزرگ در اجتناب از سرقت علمی می باشد). همچنین باید تعیین کنید که منابع چقدر معتبر هستند: چگونه به خوبی از ایده های خود ، کیفیت نوشتن، دقت و صحت اطلاعات ارائه شده، و غیره پشتیبانی میکنند.

کپی رایت: مطلب فوق توسط مرکز ترجمه تخصصی آمارد جمع آوری، ترجمه و تدوین شده است. استفاده از آن بدون ذکر منبع "مرکز ترجمه تخصصی آمارد" مجاز نمی باشد.

"هم اکنون ثبت نام کنید و سفارش ترجمه، ویرایش و نگارش مقالات خود را آنلاین ثبت کنید"

یا 

"سفارش خود را از طریق تلگرام ثبت کنید"

Link: https://amardtarjome.com/news/سرقت-علمی-یا-پلی-جریسم-(plagiarism)1.html

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

نام و نام خانوادگی :
دیدگاه شما :
کد امنیتی : کدی که در تصویر میبینید را وارد نمایید
* آمارد ترجمه هیچگونه مسئولیتی نسبت به دیدگاه های کاربران ندارد.